De vakantieperiode is, voor de meeste mensen althans, tegen deze tijd weer achter de rug; scholen en werkzaamheden zijn opnieuw begonnen, het ‘geregelde’ leven begint weer. Het is even wennen, maar al gauw is het alweer een vanzelfsprekend, bijna automatisch, proces.
In veel landen is de situatie helemaal anders; daar is niets vanzelfsprekend en moeten mensen elke dag vechten voor hun bestaan, keihard werken voor een loontje van niets, en zijn soms zelfs gedwongen hun kinderen te laten werken om nog als gezin te kunnen voortbestaan. Voor de inwoners van dergelijke landen, waar mensen moeten zwoegen voor hun bestaan en vakantie niet bestaat, kunnen we, hoewel we vaak denken van niet, toch ook persoonlijk iets betekenen, alleen al door bewust om te gaan met de inkoop van producten.
In het licht van dat bewustzijn zijn destijds ook de eerste wereldwinkels ontstaan. In 1968, tijdens de UNCTAD conferentie (United Nations Conference on Trade and Development / VN-Conferentie inzake Handel en Ontwikkeling) in New Dehli, vroegen de derdewereldlanden (toen nog zo genoemd) hun producten een vrijere toegang te geven tot de Westerse markt. Hun verzoek werd afgewezen..!
De journalist Dirk Scherpenzeel riep na afloop op toch iets te doen om deze landen te helpen; hij stelde voor ‘Derde Wereldwinkels’ te beginnen. Doelstelling was de wereldhandel te veranderen door de afzet van producenten in ontwikkelingslanden te vergroten, voorlichting aan het publiek te geven en politieke campagnes te voeren. Vervolgens werd in 1969 de eerste wereldwinkel geopend in Breukelen. Er kwamen steeds meer ‘Wereldwinkels’ bij (de term ‘Derde Wereld’ was inmiddels verouderd) en er werd een ‘Landelijke Vereniging van Wereldwinkels’ opgericht (in 2019 veranderd in twee organisaties: ‘Wereldwinkels Nederland’ en ‘Wereldwinkel.Nu’)
In de jaren zeventig voerden de winkels vooral veel actie op diverse gebieden; van ‘Suriname vrij nu…’ tot bijvoorbeeld een boycotcampagne van Angola koffie. Het eigenlijke werk, het verkopen van producten, kreeg nauwelijks aandacht… Maar in de jaren tachtig professionaliseerde de verkoop uiteindelijk, wereldwinkels gingen werken met een winkelconcept zoals dat in de detailhandel gebruikelijk is. Wel is de doelstelling altijd hetzelfde gebleven; het creëren van een rechtvaardiger wereld, door het bevorderen van eerlijke wereldhandel en het verbeteren van de levens- en arbeidsomstandigheden van producenten, door hen een rechtvaardige prijs en ondersteuning te bieden. En daarnaast ook het vergroten van het consumentenbewustzijn over de impact van aankopen op mens en milieu, zodat iedereen een steentje bij kan dragen aan deze doelstelling.
Aanbieding september
Alle serviesgoed: 10% korting voor Vrienden van de Wereldwinkel zelfs 20% korting.


Vriend van de Wereldwinkel
Door ‘vriend’ te worden van de Wereldwinkel, bevorder je eerlijke wereldhandel, waardoor de levenssituatie van mensen in landen met zware economische omstandigheden verbeterd kan worden. Je ontvangt dan ook altijd 10% korting op alle kunstnijverheidsproducten en 20% korting bij speciale aanbiedingen (kosten vriendenkaart: € 15,- per jaar). De kaart kan via onderstaande contactgegevens aangevraagd worden.
Wereldwinkel Wizzelwaark
Grotestraat 32 Bedum
www.facebook.com/wereldwinkelbedum T: 06-29443200 / info@wereldwinkelbedum.nl